دلایلی که باید ایمپلنت دندان را انجام دهید

وقتی صحبت از جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده می‌شود، گزینه‌های ترمیمی متعددی پیش روی خود دارید. بریج‌ها، پروتزها و تاج‌ها گزینه های قوی و موثری هستند، اما اگر به دنبال زیبایی و عملکرد نهایی هستید، رقابت با ایمپلنت‌ها دشوار است.


در صورت از دست دادن دندان‌ها در نتیجه پوسیدگی دندان، نارسایی کانال ریشه، بیماری لثه، ضربه به دهان، ساییدگی بیش از حد و یا حتی نقص های مادرزادی، ایمپلنت دندان می‌تواند لبخند شما را بازگرداند. این درست است که هیچ جایگزینی برای دندان سالم و طبیعی وجود ندارد ایمپلنت‌ها توسط اکثر متخصصان دندانپزشکی به عنوان بهترین روش برای اصلاح دندان‌های خراب شده و از دست رفته در نظر گرفته می‌شوند.


اگر نیاز به دلایل بیشتری برای انجام ایمپلنت دندان دارید، در ادامه با چند دلیل که باید به ایمپلنت دندان «بله» بگویید آشنا می‌شوید.


دوام و ماندگاری


ایمپلنت‌های دندانی بسیار قوی‌ترین و بادوام‌ترین ترمیم موجود برای دندان‌های از دست رفته یا آسیب‌دیده شدید هستند. این بدان معنا نیست که دیگر ترمیم کننده ها دوام ندارند. به سادگی، ایمپلنت ها حتی بهتر هستند.



بریج دندانی با تکیه گاه دندان می تواند بین ۵ تا ۱۰ سال قبل از نیاز به تعویض دوام بیاورد. پروتزهای مصنوعی می‌توانند پنج تا هفت سال دوام بیاورند. در مقایسه، ایمپلنت ها می توانند از ۲۵ تا ۴۰ سال قبل از نیاز به جایگزینی دوام بیاورند. (اگرچه تاج مرتبط به احتمال زیاد نیاز به تعویض زودتر خواهد داشت.) در بیماران ۴۰ ساله و بیشتر ایمپلنت در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و اجتناب از سیگار کشیدن، که باعث تضعیف استخوان فک می‌شود، ایمپلنت به صورت مادام العمر دوام می‌آورد.


اگرچه ایمپلنت‌ها به طور قابل توجهی گران‌تر از سایر گزینه‌های ترمیمی هستند، اما ماندگاری آن‌ها آنها را به یک راه‌حل اقتصادی‌تر در دراز مدت تبدیل می‌کند.


میزان موفقیت بالا


روش کاشت دندان یکی از موفق‌ترین روش‌های ترمیمی در دندانپزشکی است. بخشی از این را می‌توان به این واقعیت مربوط باشد که بیماران ابتدا باید توسط دندانپزشک خود برای درمان تأیید شوند (با معاینه کامل بهداشت دهان). اگر سیگاری هستید یا از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنید، نامزدی شما برای ایمپلنت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، زیرا هر دو می‌توانند احتمال شکست ایمپلنت را افزایش دهند.


میزان موفقیت پنج ساله برای ایمپلنت فک پایین تقریباً ۹۵ درصد است، با میزان موفقیت برای ایمپلنت فک بالا کمی پایین تر، یعنی ۹۰ درصد (فک بالا تراکم کمتری نسبت به فک پایین دارد). رعایت دستورالعمل های دندانپزشک پس از ایمپلنت و رعایت بهداشت دهان و دندان، شانس شما را برای داشتن یک تجربه کاشت موفق و بادوام افزایش می‌دهد.


بدون حفره


یکی از مزایای عمده ایمپلنت این است که تاج تحت حمایت ایمپلنت نمی‌تواند حفره ایجاد کند. اکثریت قریب به اتفاق ایمپلنت‌ها از آلیاژ تیتانیوم هستند و درصد کمی از آن‌ها از زیرکونیوم بدون فلز تشکیل شده است. خود ایمپلنت جایگزین ریشه دندان می‌شود، به این معنی که هیچ ساختار طبیعی دندانی باقی نمانده است که در اثر پوسیدگی تحت تاثیر قرار گیرد. از سوی دیگر، بریج‌ها اغلب بر روی یک ساختار دندان طبیعی که برای استفاده به عنوان تکیه گاه "آماده شده" است، متصل می‌شوند. بنابراین این تکیه گاه طبیعی دندان مانند هر دندان دیگر مستعد پوسیدگی زیر بریج است.


این بدان معنا نیست که شما نیازی به مراقبت از ایمپلنت خود ندارید (هنوز به شما توصیه می‌شود که از سلامت دهان و دندان عالی استفاده کنید)، بلکه نباید نگران حفره‌هایی باشید که بر دوام یا سلامت ترمیم تحت حمایت ایمپلنت شما تأثیر می‌گذارد.

منبع خبر :