رهایی از تنهایی و افسردگی

رهایی از تنهایی و افسردگی

بیشتر افراد دوره‌هایی از تنهایی و افسردگی را تجربه می‌کنند. برای درک تفاوت بین تنهایی و افسردگی، ابتدا باید گفت که هردوی آن‌ها به احساسات انسان مربوط می‌شوند.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا وسیما  باروخ اسپینوزا؛ فیلسوف هلندی می‌گوید:« احساسی که باعث ناراحتی و عذاب انسان می‌شود، به محض اینکه درک شود و تصویر دقیقی از آن ارائه شود، دیگر باعث رنجش فرد نخواهد شد.» اگر ما با دید روشن به سمت این عواطف برویم و آن‌ها را درک کنیم، این احساسات دیگر نمی توانند زمینه ناراحتی ما را فراهم کنند.

فیلیپ شیور در «سیستم الگوی عواطف» می گوید هم تنهایی و هم افسردگی هر دو احساس ثانویه‌ای از یک حس اولیه به نام ناراحتی هستند. یعنی ما ابتدا حس اولیه و خام «ناراحتی» را تجربه می‌کنیم؛ سپس از همین ناراحتی اولیه است که حس تنهایی یا افسردگی زاده می‌شود.

تغییر ناراحتی به دیگر عواطف گفته شده، به این علت انجام می‌شود که ما مدام همان باور‌های نارحت کننده را در ذهن خود تکرار و تقویت می‌کنیم.  اینکه حس اولیه به کدام یک از دو حس تنهایی و افسردگی تبدیل می‌شود، بستگی به این دارد که چه باور و فکری در ذهن ما در حال رشد و شکل گرفتن است.فردی که تنها روی نیمکت پرک نشسته است

باوری که در تولید تنهایی نقش دارد و در ذهن  تکرار می‌شود این است که ای کاش روابط اجتماعی من بهتر و پربارتر از این بود. همانند هر احساس ناخوشایند دیگری، تنهایی نیز نوعی علامت درونی است که به شما هشدار می‌دهد وقت ایجاد یک تغییر در زندگی رسیده است.

این هشدار درونی انگیزه را تحریک می کند تا برای بازگشت دوباره به فعالیت و روابط اجتماعیتان تلاش کنید و این بار ارتباطات قوی‌تری را برقرار کنید.

اما صدایی که ناراحتی را به افسردگی تبدیل می‌کند کاملا متفاوت است. در افسردگی دو نوع باور وجود دارد. اول فرد مدام با خود می‌گوید ای کاش زندگی من معني‌دار تر از الان بود. ولی متاسفانه نغمه‌هایی که فرد را به افسردگی می‌کشانند این جا تمام نمی‌شوند. باور دوم که به مراتب ترسناک‌تر است این است که من توانایی انجام چنین تغییری را در زندگی ندارم.

احساس تنهایی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان احساس تنهایی، شدت و آسیب آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تنهایی ممکن است احساسی گذرا باشد؛ در یک موقعیت خاص رخ دهد یا به احساسی مزمن تبدیل شود. همه‌ی انسان‌ها در شرایطی بالاخره تنهایی را تجربه کرده‌اند. تنهایی موقعیتی می‌تواند نوعی احساس اضطراب حاد باشد. به عنوان مثال وقتی سر کار جدید به صرف ناهار رفته‌اید یا به مهمانی رفته‌اید اما کسی را نمی‌شناسید. احساس تنهایی مزمن می‎تواند در نتیجه‌ی احساس تنهایی موقعیتی مداوم باشد که بیش از دو سال طول کشیده است.

تنهایی چه تاثیری روی افراد می‌گذارد؟

تنهایی نه تنها احساس و عواطف دردناکی برای افراد رقم می‌زند، بلکه می‌تواند از راه‌های دیگری نیز زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. 

ناراحتی‌های جسمی:  به گفته دانشمندان ناحیه‌ای از مغز که در محرومیت‌ها و مسائل اجتماعی درگیر می‌شود، همان ناحیه‌ای است که تولید درد‌های فیزیکی در انسان را به عهده دارد. تحقیقات فراوانی که در این حوزه صورت گرفته‌اند، به ارتباط بین تنش‌های عاطفی و کاهش ایمنی بدن اشاره می‌کنند. همچنین بنا بر این تحقیقات، سلامت و تندرستی جسمی نیز تحت تاثیر افسردگی و تنهایی قرار می‌گیرد. تمامی این اطلاعات به این معنی است که افرادی که درحال تجربه تنهایی هستند، بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به انواع مشکلات سلامتی هستند.

افسردگی: در یکی از مطالعات صورت گرفته، ثابت شد که افراد تنها، بیشتر علائم افسردگی را از خود نشان می‌دهند. این افراد به طور یکسانی تمایل کمتری به برقراری ارتباط در برخورد‌های اجتماعی دارند. این مطالعات همچنین نشان می‌داد که افسردگی و تنهایی می‌توانند اثر متقابل و تقویتی روی یکدیگر بگذارند؛ این دو فرایند یکدیگر را تقویت و تشدید می‌کنند.

چگونه از تنهایی رهایی یابیم؟

تنهایی به معنی نداشتن رابطه نیست، بلکه به معنی نداشتن یک رابطه با‌معنی ، پربار و عمیق است. به عبارت دیگر ممکن است شما با تعدادی از افراد همراه باشید اما باز هم احساس تنهایی کنید. در واقع، حضور در وسط شلوغی جمعیت در شرایطی که هیچ یک از آشنایان فرد در جمعیت حضور نداشته باشند و فرد نتواند ارتباط برقرار کند، حتی می‌تواند احساس تنهایی را تشدید کند. همچنین آدم‌ها وقتی مجموعه افراد پشتیبانی کننده‌شان نتوانند در لحظه نیازهایشان آنها را تامین کنند، احساس تنهایی می‌کنند.

روشهای زیر به شما کمک می‌کند از فردی تنها به فردی تبدیل شوید که در تعاملات اجتماعی خود بسیار موفق است. همه این استراتژی‌ها بر پایه اصل تنهایی استوارهستند:

روی روابط کنونی خود حساب کنید؛ روابطی که در حال حاضر در جریان هستند و پتانسیل تبدیل شدن به یک رابطه عمیق را دارند. مطالعه صورت گرفته در دانشگاه ویسکانسین نشان می‌دهد ارتباطاتی به صورت مجازی و الکترونیکی برقرار می‌شوند توانایی تولید اکسیتوسین (پروتئین مربوط به شادی و مرتبط با پیوند و رشد) و کورتیزول (پروتئین ایجاد کننده استرس) را در فرد ندارند. در یکی از مطالعات در این زمینه، کسانی که به میزان زیاد از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بیشترین میزان احساس تنهایی را گزارش کرده‌اند. ومقابله با احساس تنهایی از طریق رفتارهای انزواگرایانه‌ای که ما را به جای دنیای پیرامون به صفحه‌ی گوشی وابسته می‌سازند، امکان‌پذیر نیست.

چند نفر که باهم به پارک رفتند

جالب اینجاست که برقراری تماس تلفنی که با قصد و هدف صورت گیرد می‌تواند تاثیرات گفته شده را داشته باشد. مطمئنا کسی که باعث می‌شود استرس ما کاهش یابد و صمیمیت را در ما برمی‌انگیزد بدون اینکه باعث شود احساس بی‌ارزشی کنیم، همان دوست واقعی ما خواهد بود.

روابطی را که صمیمانه نیستند و به نظر نمی‌آید بتوان آن‌ها را به رابطه‌ای ارزشمند و پربار تبدیل کرد، دور بریزید. زمان‌های که به فردی پیام می‌دهید که او در حدی که باید برای شما ارزش قائل نیست که بخواهد در زندگی واقعی با شما ارتباط برقرار کند، در حال هدر دادن عمر باارزش هستید! در فکر برقراری روابط جدید و عمیق باشید. در دنیای بیرون به دنبال گروه‌های دوستانه و حال خوب کن، آموزشگاه‌ها و سایر فعالیت‌های اجتماعی باشید. به فکر این باشید که چگونه روابط خود را گسترش دهید، چگونه با افراد جدیدی که ارزش برقراری یک رابطه عمیق را دارند آشنا شوید و چگونه روابطتان را با این افراد ادامه دهید.شاید رفتن به باشگاه ورزشی وقتی جدیداٌ به یک محله اسباب‌کشی کرده‌اید، پیشنهاد خوبی باشد. در گروه‌های داوطلبانه هر چه که باشد، شرکت کنید. بالاخره با افراد جدید علاقه‌ای مشترک خواهید داشت و همین می‌تواند شروع دوستی باشد.  شرکت در یک کلاس همچنین احساس تعلق خاصی به شما می‌دهد و تجربه عضو یک گروه خاص بودن را به دنبال دارد. علاوه بر این، این حس می‌تواند استعداد خلاقیت را در شما برانگیزد و اشتیاق انجام کار مشخصی را در طول روز به شما بدهد. شرکت داوطلبانه در فعالیت‌های مورد علاقه و مورد پسند شما، آثار مشابه پیوستن به یک کلاس را برایتان بدنبال خواهد داشت. فعالیت‌هایی مانند ملاقات با دوستان، شرکت در یک گروه و ساختن تجربه‌های جدید  می‌تواند حس نوع‌دوستی را در شما تقویت کرده و به زندگیتان معنای متفاوتی ببخشد. با انجام این فعالیت‌ها نه تنها احساس تنهایی نخواهید کرد، بلکه احساس شادی و رضایت از زندگی در شما متولد خواهد شد. لبخند بزنید

برخی محققان بر این باورند که تنهایی، حاصل ایجاد مشکلاتی در روابط اجتماعی افراد (مانند لبخند زدن و تماس چشمی) است. این عوامل در تعاملات اجتماعی تاثیر مثبت می‌گذارند.

به گفته‌ی محققان، عدم توانایی در تقلید لبخند افراد مقابل، به صورت خود به خودی باعث تنها ماندن فرد می‌شود. محققان معتقدند تقلید نکردن از حالت لبخند مخاطب، موجب پیدایش یک رفتار غیراجتماعی می‌شود و روابط اجتماعی شما را تضعیف می‌کند و باعث قطع ارتباط شما با جامعه می‌گردد. این فرایند، درواقع یک مکانیسم ناخودآگاه از طرف برخی افراد است که باعث تنهایی شدید آن‌ها می‌شود.

البته این محققان معتقدند  تحقیقات انجام شده مقدماتی و ابتدایی بودند. با توجه به این اطلاعات نمی‌توان به نتیجه گیری درست رسید؛ آیا تنهایی باعث ناتوانی فرد در تقلید لبخند می‌شود یا نداشتن لبخند در تقلید حالت چهره مخاطب، باعث تنهایی فرد می‌گردد. 

یکی از آزمایشات انجام گرفته نشان می‌دهد که لبخند زدن به خودتان در آینه نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد. شاید افرادی که تنها هستند بتوانند با لبخند زدن به خود و محبت کردن به خود ناتوانی شان را در تقلید لبخند دیگران جبران کنند.

با یک درمانگر مشورت کنید

اگر شما نیز احساس تنهایی و افسردگی  تجربه می‌کنید، بهتر است با یک روانپزشک در مورد عواطف خود مشورت کنید. این موارد وقتی ضرورت پیدا می‌کنند که احساس تنهایی شما با علائمی از افسردگی (مانند از دست دادن شور و اشتیاق نسبت به مواردی که سابقا به آن‌ها علاقه‌مند بودید) آمیخته شده باشد.

برخی از روش‌های درمانی، خصوصا رفتار‌درمانی‌های شناختی، می‌تواند نتایج چشمگیری در تفکرات و عملکرد‌های شما در زندگی داشته باشد. درنتیجه نه تنها کمتر احساس تنهایی خواهید کرد، بلکه تمام تلاشتان را برای مقابله با آن بکار خواهید برد.

در لابه‌لای استراتژي‌های گفته شده در بالا نیز می‌توان به تفاوت اساسی تنهایی و افسردگی پی برد فرد افسرده در واقع همان فرد تنها است که امید خود را از دست داده‌. پس به جای ناامیدی سعی کنید با به کارگیری این روش‌ها خود را از تنهایی نجات دهید و انرژی خود را صرف برقراری روابط پربار ، ارزشمند و صمیمی با کسانی کنید که قدرو  ارزش شما را بدانند.

در نهایت هرکاری که برای مقابله با تنهایی می‌کنید، بدانید که شما تنها نیستید! کار‌ها و راه‌های زیادی وجود دارند که کمک می‌کنند احساس بهتری در مورد ارتباط خود با دیگران داشته باشید.



درمان تنهایی و افسردگی | چگونه با تنهایی و افسردگی مبارزه کنیم؟

درمان تنهایی و افسردگی | چگونه با تنهایی و افسردگی مبارزه کنیم؟

5 روش درمان افسردگی ناشی از تنهایی (و عوارض خطرناک تنهایی) - هنر فردی

5 روش درمان افسردگی ناشی از تنهایی (و عوارض خطرناک تنهایی) - هنر فردی
درمان تنهایی و افسردگی | چگونه با تنهایی و افسردگی مبارزه کنیم؟

احساس تنهایی میکنم (راهکارهای رهایی از حس تنهایی و افسردگی) - همیار ...

احساس تنهایی میکنم (راهکارهای رهایی از حس تنهایی و افسردگی) - همیار ...
pezeshkekhoob.com › خانه › روانشناسی

موثرترین راه های غلبه و درمان تنهایی - هنر زندگی

موثرترین راه های غلبه و درمان تنهایی - هنر زندگی
در این مقاله به بررسی رابطه میان تنهایی و افسردگی میپردازیم و راهکارهایی را برای رهایی از این دو مشکل به شما ارائه میدهیم. فهرست مطالب.

اگر احساس غمگینی و تنهایی می کنید، حتما بخوانید - مشاوره افسردگی

اگر احساس غمگینی و تنهایی می کنید، حتما بخوانید - مشاوره افسردگی
حس تنهایی چیست؟

احساس تنهایی شدید دارید؟ ۱۰ روش فوق العاده رهایی از تنهایی

احساس تنهایی شدید دارید؟ ۱۰ روش فوق العاده رهایی از تنهایی
دلایل تنهایی

راه های مقابله با احساس تنهایی - پزشکت

راه های مقابله با احساس تنهایی - پزشکت
تنهایی و افسردگی

درمان احساس تنهایی، 7 نکته برای رفع حس تنهایی - ذهن آرا

درمان احساس تنهایی، 7 نکته برای رفع حس تنهایی - ذهن آرا
5 روش درمان افسردگی ناشی از تنهایی (و عوارض خطرناک تنهایی) - هنر فردی

11 کار که برای رهایی از احساس تنهایی میتوانید بکنید • دیجیکالا مگ

11 کار که برای رهایی از احساس تنهایی میتوانید بکنید • دیجیکالا مگ
honarfardi.com › ... › درمان بیماری های شایع روانی
منبع خبر : iribnews.ir